O pracach

Kajtek

Świat przedstawiony na rysunkach Kajtka jest niepokojący, mroczny, wieszczący zagładę. Postacie są jak zjawy senne, zmory z koszmarnych snów, które atakują przestrzeń. Są wizją zdeformowanych mieszkańców odległej przyszłości, ale na tyle mocne, żeby bać się ich już teraz. Są wojownikami, rycerzami bądź groteskowym obrazem człowieka, podlegającego destrukcyjnemu oddziaływaniu rzeczywistości. Uzbrojeni w karabiny, noże czy nadprzyrodzone moce oczekują…

Mocna i sugestywna jest praca „Welcom on the party” i cykl rysunków, przedstawiających postaci o zredukowanych fizycznych cechach ludzkich z wyodrębnionymi i podkreślonymi elementami szkieletu, które zastajemy w bardzo konkretnych, groźnych sytuacjach.

Zupełnie inny jest rysunek, prezentujący samotnego, odosobnionego człowieka w pustej przestrzeni. Postać jakby dotarła na miejsce, osiągnęła cel swej podróży, ale dalej nie ma nic. Pustka ogarnia przestrzeń, nie widać horyzontu. Postać jest uwięziona w ciasnej klatce, dodatkowo obserwowana przez spływające z górnego fragmentu obrazu oko. Nie jest to wizja optymistyczna, jednak bardziej melancholijna, liryczna niż w innych pracach. Skupia uwagę na niewiarygodnie nieprzyjaznej przestrzeni, w której widać tylko ściany labiryntu, a powietrze, ciężkie i gęste, nie pozwala swobodnie oddychać.

Bez wątpienia w świecie Kajtka najsilniejsze są przemoc, rozkład, degradacja. To apokaliptyczna wizja przyszłości, rządzonej przez nieziemskie istoty, roboty, dekonstruujące życie, tak w warstwie materialnej, jak i duchowej.

 Ewa

Zajmuje się rysunkiem. Inspirację czerpie z różnorodnych tekstów kultury, wyszukanych rysunków i obrazów. Świat przedstawiony w pracach jest surrealny (Kaskader, Strach przed cierpieniem) i baśniowy (Dog Walker, Prestiż). Rysunki Ewy są bardzo graficzne, koncentrują się na mocnym konturze i gładkim wypełnieniu kolorem. Postaci przedstawione są w geście, umieszczone centralnie na płaszczyźnie kartki. Ewa dobrze oddaje ich napięcie, koncentrację, obojętność czy zmartwienie. Ważną rolę pełni tu kolor. Odrębną pracą jest cykl „Księżniczki”. Przedstawione w różnych stylizacjach przywołują minione epoki, mody i obyczaje. Są świetnym projektem modowym, przemyślaną w najdrobniejszym detalu wizją kompletnych strojów, podkreślających indywidualizm postaci. 

Ignacy

Większość jego rysunków to swoiste ćwiczenia rysunkowe, na pograniczu ilustracji i surrealizmu. Świat dziwnych stworków, tajemniczych relacji i emocji zawładnął wyobraźnią autora. Każda postać istnieje osobno i może zostać uznana za bohatera jakiejś opowieści, ale z drugiej strony te graficzne ludziki mogłyby znaleźć się razem na jednej planecie i zbudować własny kosmos.

Ignacy tworzy także cykle. Wizualnie przedstawia pory roku. Z dbałością o kolorystykę, energię i dynamikę, jaką niosą ze sobą poszczególne miesiące, wprowadza w klimat śnieżnej zimy, słonecznego, swobodnego lata, pełnej nadziei i melancholii jesieni w odcieniach pomarańczowo-miodowych liści.

Niektóre postacie Ignacego są też bardzo zabawne, pokazane w żartobliwych, komiksowych sytuacjach. Poprzez koncentrację na geście stają bardzo konkretne i czytelne. Ignacy coraz częściej stosuje kolor jako środek wyrazu.

 Antek

Dokonuje odkryć w dziedzinie modelarstwa. Konstruuje, projektuje i wyważa swoje modele samolotów, aby nadać im gładkość lotu ptaka. Sam mówi, że to bardzo żmudne zajęcie, godziny prób, poprawek i ćwiczeń. Te techniczne i konstruktorskie ćwiczenia jednak przynoszą efekty. Wszystkie modele rzeczywiście latają i to bardzo daleko.

Antek jest zafascynowany tematyką lotnictwa, głównie z okresu II Wojny Światowej.

Weronika

Maluje obrazy farbami akrylowymi na płótnie. Poprzez nakładanie kolejnych warstw farby uzyskuje efekt ciekawej faktury, łapiącej i załamującej światło.

Świat obrazów Weroniki jest wielobarwny i optymistyczny. Prace nawiązują do fascynacji naturą (ptaki, koty) i stają się tematem wypowiedzi malarskiej, jednak nie są do końca rzeczywiste, przypominają ilustracje do bajek. Kolory są nierealne, przetworzone w wyobraźni, przez co stają się niepowtarzalne, poszerzają pole interpretacji. Weronika inspiruje się także dziełami wybitnych malarzy, między innymi pracami Picassa.

 Ala

Prace Ali to głównie formy użytkowe i dekoracyjne. Najpierw zostały zaprojektowane, później uformowane z gliny, wysuszone, wypalone w piecu ceramicznym na tzw. biskwit oraz ozdobione, głównie połyskującymi szkliwami w naturalnych barwach. Ala dba o szczegół. Jej babeczka mogłaby posłużyć jako rekwizyt w słodkiej cukierni. Miseczka natomiast została stworzona z połączenia dwóch rodzajów gliny – ciemnobrązowej i beżowej, przez co Ala uzyskała ciekawy efekt spirali, dekoru na zewnętrznej powierzchni przedmiotu. Bardzo finezyjną realizacją jest pudełeczko na biżuterię. Detale zostały tutaj doskonale dopracowane, a piękna dekoracja z motywami kwiatów dopełnia całość. Ala projektuje i wykonuje również ceramiczne lampy.

Uczy się ceramiki w autorskiej pracowni.

Wojtek

Tworzy prace z gliny. Prace są modelowane, suszone, retuszowane i wypalane w piecu ceramicznym w temperaturze około 980 stopni na tzw. biskwit. W kolejnym etapie powstaje kolor, który wydobywa się po drugim wypale i zależy od rodzaju nałożonego szkliwa, tlenku czy angoby i temperatury wypału (1040-1200 stopni).

Prace Wojtka są bardzo różnorodne, jednak najbardziej inspirują go zwierzęta (np. krewetka, z którą związana jest ciekawa historia – realizm przedstawienia zadziałał tak mocno, iż została ona uznana za składnik obiadu). Inne realizacje to smok, wąż, ryba, które są jednocześnie formą użytkową – świecznikiem czy podstawką na kadzidełko.

Wojtek doskonale radzi sobie z trudną sztuką zdobienia ceramiki. Szkliwa, które ze sobą łączy, wchodząc w reakcje podczas wypalania uzyskują nieoczekiwane efekty rozmycia, zacieków czy też tworzą kolejną barwę na krawędziach styku płaszczyzn koloru. Czasem zdobienie jest bardzo oszczędne, widać strukturę gliny, jej chropowatość i naturalność, co czyni pracę pierwotną i odsyła do przeszłości.

Wojtek uczy się ceramiki w autorskiej pracowni.

 

 

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s